Bedrijfsprofiel
Doeco is in Nederland en België een toonaangevende groothandel in keukenaccessoires. Het hoofdkantoor en centrale magazijn staan in Waddinxveen. In de ruim veertig jaar van haar bestaan heeft Doeco zich ontwikkeld van specialist in roestvrijstalen werkbladen tot een toonaangevende totaalleverancier voor de inrichting van de keuken: van kranen, spoelbakken en afvalsystemen tot inbouwapparatuur en verlichting. Op dit moment worden meer dan 3.500 keukenaccessoires aangeboden uit eigen voorraad. Voor de markt van keukenstudio’s is one-stop-shopping dan ook een van de belangrijkste onderscheidende kenmerken van Doeco. Op bedrijventerrein Coenecoop 1 in Waddinxveen werkt Doeco vanuit een modern pand met 7.500 vierkante meter kantoor- en magazijnruimte. Daarnaast heeft Doeco al ruim 25 jaar een vestiging in Brasschaat, van waaruit de Belgische verkoopactiviteiten plaatsvinden. Voor de aflevering van de goederen staat het eigen logistieke team klaar met vier vrachtwagens met wisselcontainers en drie forse bestelbussen.
Forms.
Onder de Nederlandse groothandels van keukenaccessoires is Doeco marktleider. Afnemers zijn de circa 2.000 keukenstudio’s die Nederland telt. Dit zijn zowel grote als kleine keukenstudio’s, en zowel ketens als onafhankelijke bedrijven. Voor alle apparaten en accessoires die deze speciaalzaken in de keukens van hun klanten plaatsen, kunnen ze terecht bij Doeco. Hiervoor biedt Doeco uit eigen voorraad de grootste keus van Nederland, in alle prijsklassen. De producten kunnen online worden besteld, maar veel orders komen ook binnen per e-mail, fax, telefoon en zelfs met de post. In dit gecombineerde proces van documentverwerking en digitalisering spelen de hardware- en softwareoplossingen van Toshiba TEC Netherlands sinds een jaar een centrale rol. We praten met Boy Doekemeijer, algemeen directeur.
Professionele gesprekspartner
Doeco en Toshiba onderhouden al langer een goede relatie. Op de Doeco-vestigingen zijn de medewerkers sinds jaar en dag vertrouwd met de betrouwbare prestaties van de multifunctionele systemen van Toshiba. Tot vorig jaar werkten deze systemen grotendeels zelfstandig. “Maar”, zegt Boy Doekemeijer, “door de kwaliteit van de producten en serviceorganisatie wist Toshiba zich te profileren als professionele gesprekspartner op het gebied van zowel hardware als software.” Een concrete kans diende zich aan toen Doeco in 2013 op zoek ging naar een alternatief voor de bestaande en bekende oplossing voor de document- en factuurverwerking. Doeco was er namelijk niet langer tevreden over door het uitblijven van optimalisaties en uitbreidingen. Zo kwalificeerde Toshiba zich om een geïntegreerde aanbieding te doen, aanvankelijk naast de bestaande softwareoplossing.
Inventarisatie van wensen
Al in het proces van analyse en aanbieding wist Toshiba zich te onderscheiden. Boy Doekemeijer: “Het accountteam van Toshiba heeft goed naar ons geluisterd. Ze hebben een uitstekende inventarisatie van de situatie en onze behoeften gemaakt. Er is werkelijk niets aan het toeval overgelaten.” Uitgangspunt voor Doeco was een centrale toegang tot alle documenten die in de organisatie worden opgeslagen. Daarbij wilde Doeco de regie kunnen voeren over het delen van documenten. De mogelijkheden van Toshiba om documenten en informatie te delen, bleken naadloos aan te sluiten op de wensen van Doeco.
Integrale oplossing
Tijdens het vooronderzoek werd Toshiba’s softwareoplossing voor documentverwerking, DocuWare, uitgebreid vergeleken met het product dat al bij Doeco was geïnstalleerd. Door de superioriteit van DocuWare die hieruit bleek, werd besloten volledig voor een oplossing van Toshiba te kiezen. Deze bestaat nu naast de vijf Toshiba-multifunctionals en DocuWare uit de softwareproducten e-BRIDGE Capture & Store en Advanced Forms van de samenwerkende leverancier Quadira. Hiermee worden cruciale processen ondersteund: het verwerken van inkomende orders (handgeschreven, e-mail, fax, post), het scannen van afleverbonnen (afkomstig van een matrixprinter), het versturen van facturen (vanuit een IBM AS/400), het scannen van alle overige papieren documenten en het archiveren van e-mail. Deze integrale oplossing werd in 2013 voorgesteld en is in de loop van hetzelfde jaar geïmplementeerd en in gebruik genomen. Door het succes ervan wordt overwogen om diverse andere processen naar DocuWare over te brengen.
Naar de toekomst
Met de Toshiba-oplossing is Doeco helemaal klaar voor de toekomst. Daarin wordt de gestage gezonde groei ondersteund door de geavanceerde efficiency in de commerciële, logistieke en administratieve processen. In 1971 begon het allemaal, toen Steef Doekemeijer, vader van de huidige algemeen directeur, het bedrijf oprichtte. Vader Steef is nog volop actief in de onderneming, maar beperkt zich hoofdzakelijk tot de Belgische activiteiten. De afgelopen vier decennia heeft het bedrijf veel veranderingen meegemaakt. “Toch is er ook veel hetzelfde gebleven”, benadrukt Boy Doekemeijer, doelend op de hechte en collegiale bedrijfscultuur. “Van de 45 mensen die nu bij ons werken, zijn er velen al 25 jaar in dienst en sommigen zelfs nog langer. Dit betekent dat we niet alleen deskundigheid, maar ook heel veel ervaring te bieden hebben. Dat klanten dit erg belangrijk vinden, blijkt wel uit de loyale relaties die we met de meesten van hen al vele jaren onderhouden.” De oplossing die Toshiba heeft aangedragen, kan dit hooggewaardeerde serviceniveau alleen maar versterken. Boy Doekemeijer kan dit tot besluit beamen: “De projectbegeleiding van Toshiba is uitzonderlijk goed geweest. Ik ben er zeer tevreden over. Al onze wensen zijn waargemaakt.”
DocuWare: informatie met toegevoegde waarde
Onder meer voor de verwerking van inkomende orders maakt Doeco gebruik van Toshiba DocuWare. Deze geavanceerde, maar simpel te gebruiken en gemakkelijk te integreren software zorgt voor de opslag en het beheer van documenten, waaronder e-mail, zodat deze overal direct beschikbaar zijn: op kantoor, thuis of onderweg. De multifunctionele systemen van Toshiba leveren rechtstreekse input in het DocuWare-systeem door het digitaliseren van papieren documenten.
e-BRIDGE Capture & Store: meer efficiency, minder kosten
Voor het scannen maakt Doeco gebruik van de oplossing Toshiba e‑BRIDGE Capture & Store. Deze software wordt op de centrale server geïnstalleerd, waardoor documenten vanaf de MFP direct naar belangrijke toepassingen worden gescand. Hierdoor wint Doeco veel snelheid en gebruiksgemak. De functies variëren van het direct versturen via e-mail en het toevoegen van nieuwe scans aan het pdf-bestand, tot het scheiden van batches met barcodes en het versleutelen van zendingen.
Advanced Forms: complete oplossing voor e-facturatie
Voor het versturen van de pdf-facturen maakt Doeco gebruik van Advanced Forms van Quadira, partner van Toshiba in dit project. Advanced Forms kan samenwerken met diverse ERP-systemen, waaronder het IBM-pakket van Doeco dat op een AS/400-systeem draait. Advanced-Forms is een complete oplossing voor elektronisch factureren, digitale opmaak en distributie van bedrijfsdocumenten.
De Toshiba oplossing:
Software
Hardware
Neem contact op
Benieuwd wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem contact op!